Drängarna

Ett av de band som ligger mig varmast om hjärtat från det kära 90-talet är drängarna - bondpojkarna som sjöng "Om du vill bli min fru". Den låten har sannerligen en speciell plats i min uppväxt och jag kommer ihåg när den skulle
vara med i småstjärnorna hur jag hoppade av glädje.

Drängarna bildades 1995 och spelar en blandning mellan dansmusik och rock, som inte skulle kunnat skapas någon annan tid än på 90-talet.

Drängarna består av Johan i Backen (Johan Sahlén) på sång, Sunna Robert (Robert Åhlin) på fiol och sång och Olav i Fossen (Olav Fossheim) på dragspel.

"Vill du bli min fru?"  var genombrottslåten och sålde 35 000 singlar. Det efterföljande albumet sålde 100 000 exemplar.

Drängarna hade tioårsjubileum 2005 och gjorde många konserter runt om i landet.

"Raggaren" blev det givna numret på spelningarna och ett album, med arbetsnamnet "Välkommen till Drängaland", började putsas på.

2006 släppte drängarna en ny skiva vid namn "Himlen kan vänta". Alltså gjorde de 2000-talscomeback precis som Basic Element. Även 90-talsbanden verkar ha greppat att det råder 90-talsrenässans i samhället idag.




Källor:

www.wikipedia.se/drangarna
www.drangarna.se

Kommentarer
Postat av: flyingkiss

fan, denhär låten car det år och dagar sedan jag hörde ! nu blev jag på gött humör, tack! :)

2007-05-27 @ 17:35:43
URL: http://flyingkiss.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0