Sikta mot stjärnorna!

Sikta mot stjärnorna är tillsammans med Kär och Galen det TV-program som jag kommer ihåg tydligast från 90-talet, och det handlar dessutom om musik.

Underhållningsprogrammet är en talangtävling som leddes av Lasse Holm. Lasse Holm och Lotta Engberg känns som riktigt mysiga programledare från 90-talet för mig. Kommer du ihåg dem?

image6

image7

Sikta mot stjärnorna bestod av ett antal delomgångar där en person gick till finalen och
alla låtar som kom till finalen släpptes sedan på en skiva. Det rörde sig alltså om människor
som efterliknade artister men sjöng själva - ingen singback som i barnvarianten.

Såhär kunde ett bidrag i tävlingen se ut:



Publiciteten i Sikta mot stjärnorna var faktiskt starten för mångas karriärer.

Några exempel på personer som deltagit i Sikta mot stjärnorna:

  • Bosson
  • Shirley Clamp
  • Cecilia Vennersten
  • Linda Bengtzing
  • Caroline Wennergren
  • Magnus Bäcklund

Många av dessa gick sedan vidare via Melodifestivalen till en musikkarriär, men det var i Sikta mot stjärnorna de sågs först!

Jag har mina gamla skivor och kassettband från sikta mot stjärnorna ligger undangömda någonstans, men ibland så tar jag fram dem och lyssnar lite till detta troligen förgågna kapitel i svensk musikhistoria...

Källor:

http://www.aftonbladet.se/noje/0502/07/NOJE-07s00-lotta-283_368.jpg
http://svt.se/content/1/c6/11/89/50/lasseholm_390.jpg
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sikta_mot_stj%C3%A4rnorna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0